לגור בסטייל: עיצוב פנים ברעננה עם יפעת ירושלמי
19/05/2024יפעת ירושלמי
- יפעת ירושלמי היא מעצבת פנים ובעלת סטודיו המתמחה בתכנון ועיצוב דירות יוקרה, עיצוב פנטהאוזים, עיצוב בתים פרטיים, עיצוב משרדים וחללים עסקיים. יפעת משלבת בין עיצוב פונקציונלי והתאמה אישית לצרכי הלקוח.
מיפן לישראל: כיצד תרבות של איזון ועידון יכולה לשנות את הבית שלנו?
האם אפשר לקחת את הפשטות, השקט וההרמוניה של התרבות היפנית ולתרגם אותם לעיצוב פנים בישראל?
התשובה היא כן, והיא מתחילה בתשומת לב.
חזרתי מיפן עם לב מלא ועיניים בוחנות.
כל פינה בטיול הזה הרגישה כמו שיעור באסתטיקה ובגישה לחיים - למרחב, לחומר ולתחושה.
התרבות היפנית, מהרחוב ועד לאדריכלות המוקפדת, מבוססת על ערכים עמוקים של איזון, עידון וחיבור לטבע.
עבורי כמעצבת פנים, זו היתה חוויה שמעוררת השראה ומזמינה לחשוב מחדש איך מעצבים חלל שמכיל את האדם, שמרפא, שמזמין שקט פנימי.
עיצוב יפני המשלב הרמוניה ושקט
חיבור הרמוני מושלם בין טבע לאדם
תרבות של סדר והרמוניה
הסדר היפני הוא ביטוי לתפיסת עולם.
כשמתבוננים במרחבים הציבוריים ביפן, מיד מבחינים בתחושת השלווה בתחבורה הציבורית, ברחובות ובבתים עצמם.
בסגנון עיצוב יפני כל פרט מוקפד ומונח במקומו מתוך הבנה שיש קשר בין החוץ לפנים ; בין הסביבה החיצונית להרגשה הפנימית של האדם.
חיבור בין שמיים וארץ
יש מקום לכל דבר וכל דבר תורם לתחושת השקט.
עקרונות אלה מביאים אותי לשאול שאלות מהותיות על עיצוב בישראל:
האם אנחנו מתכננים מרחבים ציבוריים ואישיים שמרגיעים? שמאפשרים לנשום? שמנגישים סדר פנימי דרך הסביבה החיצונית?
המינימליזם היפני הוא בחירה מודעת ולא מגבלה.
עיצוב יפני מדבר בשקט ומתוך כך יוצר השפעה עמוקה. המרחבים המינימליים אינם ריקים, הם מלאים בתחושה.
יש שימוש בחומרים טבעיים כמו עץ, אבן, בטון ונייר אורז, בעידון ובאור רך.
זה עיצוב שמכבד את התחושות, שמניח לאור לזוז, לחומר להתיישן ולזמן לעבור.
בישראל התרבות שונה לחלוטין עם קצב מהיר, חום, רעש וריבוי גירויים. אז דווקא כאן בישראל יש ערך רב למינימליזם ;
פחות חפצים מאפשרים מרחב למחשבה, קווים נקיים עוזרים להתכנס פנימה.
שאלות ותשובות על עיצוב יפני
עיצוב יפני על בסיס מינימליזם
שאלות ותשובות על עיצוב יפני
איים של השראה: נאושימה וטֶשִימָה
בסיום המסע הגעתי לאיים נאושימה וטשימה . שני איים שבהם עיצוב יפני, טבע ואמנות מתמזגים לחוויה טוטאלית.
במוזיאונים שתכנן האדריכל טדאו אנדו, החומר והאור משתלבים יחד ליצירת רגעים כמעט מדיטטיביים.
בטון חשוף פוגש שמש, קווים חדים מלטפים נוף של ים והמרחב מזמין את המבקר להאט, להרגיש, להיות.
Teshima Art Museum - שני מבנים בצורת טיפת מים המהווים בעצמם את האומנות ומאפשרים חוויה של שקט פנימי.
הביקור שם עורר בי מחשבה : האם המבנה יכול להיות לא רק מסגרת אלא הוא הוא התוכן ?
האם תכנון של בית, לובי או משרד יכול לעורר את אותה תחושת נוכחות ופיוס פנימי?
בטון חשוף פוגש שמש
בטון חשוף פוגש שמש
עיצוב יפני מובהק במסעדה הדוגלת במינימליזם
פארקים שכוללים חומריות אדמה בטון ומים
שילוב בין בטון לעץ
מדרגות בטון בעיצוב קר
מפגש חומרים: תקרת עץ מעוצבת במסורת יפנית מעל רצפת אבן
שילוב בין בטון לעץ
מה ניתן ליישם בישראל מבחינת עיצוב יפני?
התרבות היפנית מיועדת להשראה ופחות להעתקה .
הנה כמה עקרונות שעשויים להשתלב היטב גם כאן:
- פשטות עמוקה – עיצוב מדויק, נקי, שאין בו עומס. רהיטים עם נוכחות שקטה. צבעוניות רגועה. מקום לכל דבר .
- תאורה טבעית כתכנון מקדים - לא רק להאיר אלא ליצור תחושת זמן, שינוי, תנועה. למקם חלונות נכון כך שתהיינה הצללות וזרימת אור שמלווה את מהלך היום.
- חיבור לטבע – הכנסת החוץ פנימה נעשית דרך השימוש בצמחייה וכן דרך השימוש בחומרים טבעיים, טקסטורות של אדמה, וריהוט שמזכיר שקט.
- גבולות רכים במקום חומות בנויות – בדירות ומשרדים יש ערך רב ליצירת אזורים נפרדים מבלי לנתק את המרחבים. מחיצות קלילות, אלמנטים דקורטיביים טבעיים, שימוש בבמבוק או רשתות עץ מגדירים מרחבים מבלי לסגור אותם.
- חשיבה תלת־ממדית על-ידי תקרה גבוהה, וילונות ארוכים, תאורה מוארכת וקירות שמזמינים את המבט לעלות. כל אלו מייצרים תחושה היא של פתיחות ומרחב, גם אם השטח מצומצם.
- שילוב של אמנות ואדריכלות – אפשר לעצב את המבנה או המרחב כך שהוא עצמו יהיה חוויה. לא להסתפק ב "להוסיף תמונה לקיר" אלא לתכנן את המרחבים כמכלול אמנותי.
עיצוב יפני מרשים הבא לידי ביטוי בבנייני משרדים גבוהים
להסתכל לעיצוב בפנים ולהסיק מסקנות
המרחב כתחושה
התרבות היפנית מזכירה לנו שהשאלה האמיתית בעיצוב היא לא רק "מה יהיה שם" אלא "איך זה יגרום לנו להרגיש".
המרחב מדבר עם הגוף והנפש וכשעיצוב מכוון לכך התוצאה מורגשת מיד.
בין אם מדובר בבית, לובי של בניין מגורים, משרד או קליניקה, יש משמעות הן לחומר והן לתחושה שהמבנה/המרחב מייצר.
עיצוב יפני עם תאורה נסתרת
לסיום , מבט פנימה
המסע ביפן חידד בי את הידיעה שעיצוב טוב מתחיל בהקשבה להקשר ; לאדם ולתחושה שרוצים לעורר.
בתרבות היפנית, ההתבוננות הזו ניכרת בכל פרט והיא מהווה השראה בלתי פוסקת לתכנון שמכוון לשלווה פנימית , להזמנה להתמסרות לאור, לשקט, לטבע, לחומר, ולמחשבה.
אז בפעם הבאה שאתם מבקשים תכנון או עיצוב מחדש של מרחב מסוים, תנו מקום לשקט, לטבע, לאור ולדיוק.
תחשבו על מה שתרצו להרגיש כשאתם שם מעבר למה שתרצו לראות כי המרחב שבו אנחנו שוהים הוא ההמשך של מי שאנחנו.
אריגטו (תודה),
יפעת ירושלמי.
עיצוב יפני מובהק
עיצוב יפני בכניסה למסעדה
איך מתחיל מסע לתוך התרבות היפנית של עיצוב?
תמיד הרגשתי שיש משהו בעיצוב היפני שקורא לי. משהו בשקט שלו, בפשטות העמוקה, בדרך שבה כל פרט נמצא במקום המושלם. אבל רק כשחזרתי מיפן עם לב מלא ועיניים שראו באמת, הבנתי מה הוא הסוד הזה.
זה לא רק עיצוב. זו גישת חיים שלמה.
במאמר הזה אני רוצה לחלוק איתכם את מה שגיליתי בכל פינה של המסע הזה – איך התרבות היפנית מתרגמת את הערכים העמוקים שלה לחלל שמכיל, מרפא ומזמין שקט פנימי. איך המינימליזם הופך להיות בחירה מודעת ולא מגבלה. ואיך אפשר לקחת את כל הזה ולהביא אותו הביתה, אל המרחבים שלנו כאן בישראל.
כי השאלה שלא עוזבת אותי היא: איך אנחנו רוצים להרגיש במרחב שלנו? ומה המרחב אומר עלינו ועל מי שאנחנו?